Bedrijven die een boek laten schrijven over zichzelf, doen ons doorgaans de wenkbrauwen fronsen. Vaak is het een poging om wat aandacht te krijgen, en is het resultaat niet meer dan een fors uitgevallen, dure bedrijfsbrochure waarop niemand zit te wachten. Behalve de opdrachtgevers dan. Gelukkig zijn er in dit genre ook écht mooie boeken, zoals het pas verschenen ‘Werkplaats Bulo‘. Het is creatief qua opmaak, met veel oog voor detail. Zoals de kartonnen cover, gelijkgesneden met het binnenwerk, de zetspiegelspielereien die voor een keer niet storen, en de aangename papiersoort zelfs. In dit werk wil je bladeren, grasduinen, ontdekken. Dat het – uiteraard – vaak over Bulo gaat, soort geeneens. Zeker het essay met de mening van Alain de Botton over werkplaatsen en de interviews met designers waarop het merk de laatste 50 jaar beroep deed, over werkplaatsen in het verleden én in de toekomst, zijn zeer lezenswaardig. En de fotografie & lay-out zorgen ervoor dat je het niet alleen wilt lezen, maar vooral ook wilt hebben en houden.
Werkplaats Bulo, Manteau, 224 p., 34,50 euro.