Mookum

Designplatform Mookum haalt de zomer niet

De laatste mail die we van Mookum kregen, kondigde de lente aan: Spring is coming. Discover our wonderful spring collection. Wel, de lente kwam nog net, maar de zomer haalt het Limburgse innovatieve designplatform niet meer. De vennootschap  erachter – Reddot nv – is failliet verklaard, een curator handelt alles verder af.

Mookum, een initiatief van de uit China teruggekeerde ondernemer Gert Gijbels, gooide nochtans hoge ogen bij de start, een goeie twee jaar geleden. Hij bedacht een nieuw concept, zeker in het Belgische designlandschap: eindklanten konden via zijn platform zélf hun designideeën en behoeften kenbaar maken. Mookum legde ze dan voor aan ervaren én jongere designers die de uitdaging wilden aangaan. En het ontwerp dat het meest door de consumenten werd gesmaakt, werd bij voldoende interesse geproduceerd. Mookum werd voor deze frisse vorm van ondernemen zelfs  bekroond als ‘meest beloftevolle start-up in België’.

Dit crowdsourcing-concept bracht niet alleen ideeën van consumenten rechtstreeks bij designers, de korte keten liet ook de mogelijkheid om een groter deel van de inkomsten te verdelen onder designers en investeerders. Consumenten konden immers investeren in de productie van nieuwe designobjecten. Maar dit idee trok ook grotere bedragen aan. Zo investeerde de Limburgse investeringsmaatschappij LRM er 200.000 euro in, en Stroominvest 50.000 euro.

Toen ze maanden geleden merkten dat het idee van crowdsourcing alvast in België niet echt aansloeg, hebben ze nog geprobeerd de meubels te redden door er vooral een design webshop van te maken, inclusief klassiek bedachte en geproduceerde merkproducten. Waarmee ze ook Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk wilden veroveren. In januari 2014 luidde het nog: ‘Onze ambities zijn grenzeloos. Over drie jaar zijn we binnen Europa hét platform op het gebied van design trends.’ Het heeft niet mogen zijn, Mookum haalt de zomer niet. Genoeg ambitie, te weinig resultaat, geld op.

Hoe erg is dat nu allemaal? Helemaal niet zo erg, voor zover niet te veel naïeve consumenten of  brave leveranciers er geld hebben ingestopt of aan verloren. Investeringsmaatschappijen zijn groot en wijs genoeg om zelf te beoordelen of ze het risico willen lopen. Het stond onlangs in de krant ook: 20% echt succesvolle dossiers is een goede score.  Dat moet je weten als je in dit soort projecten – en ook andere zoals NewsMonkeys of Apache – investeert: gemiddeld maar één keer op vijf lukt het écht.  Al is het niet leuk om de levenskansen van een project fout in te schatten, het hoort bij de job, en zeker bij die van een professionele investeerder. En mislukken, durven mislukken, hoort bij ondernemen ook.

Mookum


door