Kamers als een cocon, die geuren naar bepoederde oude dames, eau de cologne, mottenballen, een geut grand marnier en verschraalde sigarettenpeuken. Het aroma van vroeger, dat schildert Marenne Welten, met een geheel eigen, vaste hand. Transparante olieverf, in royale penseelstreken mosgroen, turkoois, bordeaux, roestbruin, oker, dieppaars en oudroze, op wit canvas. Haar interieurs lijken wel integraal genaaid uit bijeengescharrelde stukjes velours. Je zou je erin willen nestelen, ware het niet dat ze ook een zekere donkerte uitstralen. Vloerkleden en gordijnen komen tot leven, en bezorgen de kijker een haast claustrofobisch gevoel. “De olieverf duwt en trekt de vormen uit de herkenbare contouren waardoor ze vervreemden”, schreef Marenne Welten in haar schilderslogboek. “Het is niet in orde en als het wel in orde is, wantrouw het.”
Wat ons betreft heeft ze met dit aparte, prachtige werk ons wantrouwen volledig verdiend.
Marenne Welten
‘Het is niet in orde’
nog tot 4 jan 2015 in De Pont, Tilburg