Kleine expo’s zijn soms groot. En eerder onbekende artiesten ook. Zoals de Belgische cameraman Didier Frateur. Het Concertgebouw Brugge – dat meer en meer aandacht besteedt aan fotografie – heeft hem moeten overhalen om voor het eerst te exposeren. Hij zag het niet meteen zitten, want de foto’s die hij op filmsets maakt, waren naar zijn gevoel maar oefeningen, schetsen. Die bescheidenheid en streven naar perfectie zijn kenmerkend voor deze man, die filmend al meer dan vijfentwintig jaar scherp werk aflevert in binnen- en buitenland. Zoals voor Daens, Licht, Waste Land, Toto Le Héros, Farinelli, La Tendresse, Largo Winch en vele andere langspeelfilms, kortfilms en reclamefilms ook.
Voor de expo in het Concertgebouwcafé Brugge, selecteerde Didier Frateur filmsetfoto’s die hij maakte tijdens het wachten, tussen de opnames door. Beelden die de filmcamera nooit toont, en telkens een mooi, eigen verhaal meedragen. Hieronder alle tentoongestelde foto’s, telkens met een korte uitleg van de fotograaf. Een tip: ga deze werken in het echt zien in het Concertgebouwcafé – of vergroot ze minstens op uw computerscherm – want de nuances en het prachtig vastgelegde licht ervaar je alleen op de originele afdrukken. De reis naar Brugge meer dan waard.
‘The Ongoing Moment‘ loopt nog tot 20 april 2015 in het Concertgebouwcafé Brugge, telkens van woensdag tot zaterdag vanaf 11 uur. Meer foto’s van Didier Frateur vindt u op zijn blog ta(l)king Pictures.
Make-up testen voor de film “L’Affaire Farewell” van Christian Carion, Parijs, maart 2008.
Op de set van de film “Mobius” van Eric Rochant, Monaco, juni 2012.
Hotelkamer op de film “Mobius” van Eric Rochant, Zuid-Frankrijk, mei 2012.
Tijdens nachtopnames wordt de biologische klok van een filmploeg behoorlijk op de proef gesteld.
Op de filmset van “L’Affaire Farewell” van Christian Carion, Paris, mei 2008.
Willem Dafoe neemt zijn plaats in voor de camera. Deze stills werden gemaakt in opdracht van de director of photography Walther van den Ende als communicatiemiddel met het filmlabo. Dezelfde filmstock werd gebruikt als voor de 35mm filmcamera. Hiervoor werden overschotten gebruikt, ‘short-ends’ genoemd. Dit filmrolletje bleek bij de manipulatie belicht te zijn.
Op de set van de film “Wasteland” van Pieter Van Hees, Deurle, mei 2013.