Wat 10 jaar geleden nog ondenkbaar was, is ondertussen gebeurd: vele wijnboeren laten kurk links liggen, op de minder dure flessen zitten gewoon schroefdoppen nu. De doodsteek voor de krukleveranciers? Niet als het van Ikea afhangt. Want ze kiezen voor hun nieuwe Sinnerlig-collectie resoluut voor dit natuurlijke materiaal. Jan Ahlsén, specialist natuurlijke materialen bij Ikea: “Kurk is een mooi, warm materiaal dat zeer natuurlijk en tegelijk ook kostbaar aanvoelt. En het is erg praktisch: slijtvast, bestand tegen water, isoleert goed geluid en warmte en is makkelijk schoon te maken. Dus erg geschikt voor woonproducten.”
Voor de nieuwe Sinnerlig-collectie werkte Ikea samen met Ilse Crawford, een Londense topdesigner en docent aan de Design Academy Eindhoven. In haar ontwerpen zet ze steevast de mens centraal, met veel oog voor comfort, gebruiksgemak en interactie tussen individuen onderling. Ze wil het leven van elke dag verbeteren zegt ze, en dat merk je ook wel wat in de nieuwe Sinnerlig-collectie: nuttig, sober en functioneel, maar ook warm en gezellig. En gemaakt van vooral natuurlijke materialen.
Ilse Crawford verklaart deze tendens: “Hoe digitaler onze levens zijn, hoe meer we snakken naar het fysieke. Uiteindelijk draait het allemaal rond evenwicht. Tegenwoordig hebben we altijd wel een digitaal toestel bij de hand. Waar we ook zijn, we zijn altijd online. Anderzijds zien we bijvoorbeeld de werkplekken veranderen: zachte materialen die de zintuigen stimuleren, zoals hout, kurk en andere natuurlijke materialen, nemen de plaats in van harde oppervlakken.”
Naast kurk en hout gebruikten de designers van Ikea en Studio Ilse voor de nieuwe collectie ook mondgeblazen glas, keramiek, bamboe, katoen en zeegras. De ongeveer dertig nieuwe ontwerpen van deze Sinnerlig-collectie liggen vanaf oktober in de winkels.