Jarige Hannibal slokt Kannibaal op


Tien jaar geleden zag een nieuwe uitgeverij het licht: Kannibaal, een initiatief van o.a. Stephan Vanfleteren en Natacha Hofman, waarbij de jonge historicus en Lannoo-uitgever Gaultier Platteau zich snel aansloot. In den beginne lag het accent vooral op mooie uitgaven over sport en lifestyle, met als allereerste boek Merckxissimo, over ‘de Kannibaal’. Naar verluidt was het de bedoeling alleen dit ene boek uit te geven, maar door het succes kwamen er snel ideeën voor meer prachtige werken. En zo ontstond naast ‘Kannibaal’ ook het imprint ‘Hannibal’, met de focus op geschiedenis, mode, fotografie, kunst en cultuur. Andere onderwerpen dan sport & lifestyle, maar evengoed met een uiterst hoge kwaliteit als doel.

En nu, een decennium later, is de uitgeverij steeds meer opgeschoven in de richting van die kunst- en fotoboeken. Ze worden wereldwijd gesmaakt, en vinden hun weg naar de koper via distributeurs in New York, Londen, Parijs, Culemborg (NL) en Brugge. Er zijn ook samenwerkingsakkoorden met 25 Europese topmusea, waaronder het eigen MSK, het Kunsthistorisches Museum Vienna en het Kunstmuseum Den Haag. Al 250 verschillende titels rolden van de Brugse persen, waaronder een twintigtal bestsellers, de gouden exemplaren waar elke uitgever naar streeft en die hun bedrijven het lange leven schenken. Dus was het nu, na tien leerrijke jaren, het moment om te kiezen voor nog maar één merknaam: Hannibal Books. Een prima beslissing, in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. Dat geldt voor een meesterlijk fotoportret, maar evengoed voor een succesvol uitgeversbedrijf.

Bij deze tiende verjaardag bedacht Hannibal Books ook enkele cadeaus voor zichzelf én de lezers, of ‘kijkers’, wat moeten we zeggen? Er ging een nieuwe, heldere website online. En ze brachten net ook het verjaardagsboek When Elephants Come to Town uit, waarbij Natacha Hofman voor het selecteren en bewerken van de foto’s samenwerkte met hun bloedeigen zoon Zamiel Vanfleteren.  De oude foto’s van vaak anonieme fotografen belichten de speciale band die de mensen hebben en hebben gehad met olifanten. Vaak een goeie, soms ook een gruwelijke. Die connectie was 35.000 jaar geleden al te zien op grotschilderingen, maar ook nu nog fascineert de dierlijke reus de relatief kleine mens.  Zowat het indrukwekkendste landdier ter wereld blijft harten veroveren én indruk maken. En dat laatste was ook de tactiek van ene Hannibal, die Rome niet aanviel met zeeschepen, maar met ongeziene en krachtige dieren, via de Alpen dan nog. Daar ligt natuurlijk de link met het steeds sterker wordende Hannibal Books, dat internationaal indruk maakt, en met ambitie de beklimming verderzet, nieuwe horizonten en veroveringen tegemoet.

When Elephants Come to Town, Hannibal Books, met beschouwingen van James Attlee, 176 pagina’s in een hardcover, 39,95 euro.


door