Dé interieurtrend volgens Ikea: georganiseerde rommel

Hoe werd Ikea een van de grootste interieurbedrijven ter wereld? Door jaar in jaar uit functionele objecten te ontwerpen, doorgaans sober Scandinavisch, tegen een redelijke prijs. Door de distributie slim aan te pakken, met platte pakketten en klanten die zelf een deel van het assemblagewerk doen. Door jonge getalenteerde ontwerpers aan te trekken en af en toe ook te werken met ervaren topdesigners zoals Tom Dixon. Door erg professionele marketing en PR. En zeker ook: door de wijzigende wensen van de mensen in kaart te brengen, trends te detecteren en er haarscherp op in te spelen.

Een mooi voorbeeld van doorgedreven marktonderzoek is het jaarlijkse Life at Home report, waarvan de resultaten voor 2023 zopas werden bekendgemaakt. En wat leert de bevraging van 37.000 huisbewoners uit 37 landen? Dat dé woontrend van dit moment clutter-core is. Georganiseerde rommel, zeg maar. We houden er steeds meer van spullen te verzamelen die ons gelukkig maken, en tonen ze graag. Het gaat om objecten die onze persoonlijkheid en interesses blootleggen. Of warme herinneringen oproepen. Denk aan reissouvenirs, foto’s met familie en vrienden, eigen kunstwerkjes, mooie erfstukken en alle andere hebbedingen met een klein of groot verhaal.

En wat is hier bij ons, volgens het Life at Home report, de grootste frustratie? Een rommelig huis. 80% van de Belgen voelt zich niet goed bij een chaotisch huis met te veel objecten zonder een vaste plek. En dat hoort Ikea natuurlijk graag. Ze bedachten tal van kastjes, bijzettafels, ophangrekken, vitrinemeubels, muurkaders, enfin alles wat je maar kan bedenken om toch wat orde te krijgen in de chaos. De allang bestaande succesnummers zoals de Kallax- en Billy-rekken incluis. Zo spelen ze prima in op de uitvoerig in kaart gebrachte laatste woontrend. En ja, door dat zo professioneel aan te pakken, blijft het Zweedse concern een van de meest succesvolle interieurmerken ter wereld. Want hun aanpak is allerminst rommelig, en zeer georganiseerd.

Al sinds 2014 publiceert Ikea jaarlijks het Life at Home report op zijn website. Het laatste rapport over ‘georganiseerde rommel’ staat nog niet online, maar je kan wel al duiken in de inzichten van de vorige negen jaren. Interessant!



door