Onze politici krijgen op 13 oktober pas hun rapport, maar de Triënnale Kortrijk 2024 die liep tot vorige zondag, kent nu al haar cijfers. En die ogen best indrukwekkend. Het stadsfestival met als thema ‘After Paradise‘ zette actuele kunst in om bezoekers langs 14 locaties in Kortrijk te leiden en deed daarvoor beroep op 25 binnen- en buitenlandse topkunstenaars.
In totaal telde men 492.008 bezoeken, terwijl dat er drie jaar eerder 254.347 waren, dat is bijna een verdubbeling. 46.622 unieke bezoekers kochten een ticket. Het ging om een divers publiek en dus niet alleen kunstkenners. Zo waren 23% gezinnen met kinderen. De meeste bezochte locaties: de Broeltoren, de Grote Markt en de Karmelietessenkapel. De kunstwerken-top 3: Staying in Time van Motoi Yamamoto, gevolgd door The Lamp of Sacrifice van Nathan Coley en Trena van Laia Estruch. En het beste van al: 95% van de bezoekers was tevreden. Een resultaat waarvan politici – in een meerpartijensysteem toch – alleen maar kunnen dromen.
De route lokte bezoekers zowel naar werken in de publieke ruimte als in musea en erfgoedlocaties. Enkele opvallende kunstwerken: de ronde pingpongtafel van Lee Wen, de 16 meter lange spiegel van Rachel Valdés, de installatie van Laia Estruch op de Grote Markt, de zoutsculptuur van Motoi Yamamoto in de Karmelietessenkapel, de video van Erkan Ozgen, de verstillende beelden van Felix Gonzalez-Torres, de kleurrijke textielwerken van Malgorzata Mirga-Tas, de poëzie van Pei-Hsuan Wang, het zeelandschap van Vladimir Nikolić of de onderwaterwereld van Sarah Westphal. In de Zuid-West-Vlaamse stad vonden ze ook werk van Jordi Bernado, Felix Beaudry, Kasper Bosmans, Charif Benhelima, René Heyvaert, Roni Horn, Joiri Minaya, Jan Van Imschoot, Abraham van Diepenbeeck, Oksana Pasaiko, die stuk voor stuk binnen het thema ‘After Paradise’ tot nadenken stemden.
Meer achtergrondinfo over het programma en de kunstenaars vind je op de website van Triënnale Kortrijk 2024. Je kan er ook grasduinen in de editie van 2018 en 2021.