Professor kunstgeschiedenis Koenraad Jonckheere schreef zopas het boeiende Instagrammable – Kunst, beeld en sociale media. Daarin legt hij goed onderbouwd de link tussen kunst van de laatste 2500 jaar en … Instagrambeelden. En die is verrassend sterk. In twaalf hoofdstukken, met evenveel hashtags als titel, legt hij de twee naast elkaar en ontsluiert alles wat de werelden van de oude en de nieuwste beeldenmakers bindt.
Via schilderijen van bijvoorbeeld Rubens, Rembrandt, Van Eyck, Brueghel, Magritte, Leonardo da Vinci en beelden uit onder andere Rome, Pompeii, Venetië, Ravenna, Byzantium, Sinaï, het Vaticaan tot de Gentse Sint-Baafskatedraal toont hij welke technieken, uitgangsprincipes en bedoelingen van de vroegere kunstenaars overeenkomen met wat nu opduikt in social media-posts. Ook daarvan toont hij screenshots als voorbeeld, zodat je meteen ziet waarover hij vertelt. Dat vertellen doet professor Jonckheere trouwens vlot én erg uitvoerig, het is een rijk boek met veel boeiende gedachten waarin je urenlang lang kijkend, vergelijkend en nadenkend kan ronddolen. Daarin verschilt deze uitgave helemaal van de makkelijke mini-brokjes die we dag in dag uit op sociale media voorgeschoteld krijgen. Instagrammable is grondig uitgewerkt, zowel qua beeld als tekst, met vele pagina’s verwijzingen achteraan. Hierin grasduinend zou je bijna vergeten je socials te checken, heerlijk!
Instagrammable – Kunst, beeld en sociale media van UGent professor Koenraad Jonckheere, 312 pagina’s, bij Hannibal Books, 49,50 euro. Ook te koop in het Engels, dan heet het Instagrammable – What Art Tells Us About Social Media. Ter info: Jonckheere was eerder al auteur van de bestseller Another History of Art – 2500 jaar Europese kunstgeschiedenis.
Voor wie snel is: op 3 november 2024 geeft Koenraad Jonckheere hierover een lezing in het MSK, om 11 uur.