Postzegels met chocoladesmaak

Een goeie week geleden in de krant: ‘Bpost schrapt job van postzegelontwerper‘. En haast op hetzelfde moment brengt Kwintessens, het magazine van Design Vlaanderen, een artikel over postzegeldesign. Meer bepaald over de externe ontwerpers die al lang nieuwe zegels bedenken, vooral speciale reeksen dan. Met daartussen bekende namen als Gert Dooreman, Leen Depooter, Kathleen Miller, Kris Demey, Herman Houbrechts en Tom Hautekiet. Die designers verleggen soms grafische grenzen. Zoals fotograaf Tony Leduc en Kathleen Miller die een reeks postzegels bedachten over Belgische chocolade, waarbij de voorkant ernaar rook en de achterkant ernaar smaakte. Maar ook inhoudelijk gaan deze bedenkers vaak erg ver. Zo creëert Kris Demey vijf jaar lang een zegelvel over de Eerste Wereldoorlog, telkens met een ander thema. Daarvoor dook hij in het archief van het leger, en bekeek er duizenden beelden, waarna een strenge selectie volgde, onder het wakend oog van een heus historisch comité. Elke reeks staat op zich, maar past ook bij de andere vier. En ook technisch ligt de lat hoog, met in dit specifieke geval rasterdiepdruk bijvoorbeeld. Moraal van het verhaal: al vertrekken er binnenkort enkele grafici bij Bpost, de vakkundig ontworpen zegel zelf wordt nog lang niet afgedankt.

Het artikel ‘Klein formaat, groot ontwerp‘ van Mies Van Roy verscheen in het maartnummer van Kwintessens. Daarin meer cases en ook een interessante link naar Iconen van de post, het virtuele archief van wat er bij de Nederlandse post zoal werd ontworpen, van postzegels tot brievenbussen.

Impression Postzegeldesign ZNOR Belgische mode 05 VROUW timbre 400% NEW 10 Rwanda 1962-2012 timbre


door