Hét hoogtepunt van de Week van de Smaak was ongetwijfeld Tafel24, waarbij 24 gasten met een voorliefde voor lekker eten aanschoven aan een speciaal gebouwde tafel. Daarop serveerden ze elkaar gerechten die ze meebrachten, gezeten op 24 verschillende designstoelen. Op tafel allerlei verschillende stukken servies en toebehoren, ontworpen door een hele reeks designers van hier. Een daarvan was Anja Meeusen. Hieronder het gesprek dat Louise De Brabandere met haar had.
Utilitair draaien, zelf glazuren maken en bakken, dat is wat keramiste Anja Meeusen als levensdoel vooropstelde na haar allereerste uur achter een draaischijf. Ze is wat men noemt een echte ambachtsmens. De pottenbakster staat op, gaat aan haar draaitafel zitten en komt er pas weer achter uit wanneer de zon al lang onder is. Elk potje, elk bord en elk kopje dat je in het langgerekte atelier ziet staan, ging door haar handen. “Ik ben geen designer, ik ben een ambachtsvrouw pur sang”, aldus Anja. Tijdens haar zeventien jaar lange carrière perfectioneerde ze haar signatuurstijl: puur, eenvoudig porselein met herkenbare draailijnen.
Industriële productie is uit den boze. “Ik draai veel te graag om alleen nog prototypes te maken en ook mijn persoonlijke vormgeving laat het niet toe om mijn productie uit te besteden”, zegt Anja beslist. Het unieke lijnenspel en de nuance in vorm blijken machinaal onmogelijk te verkrijgen. Daarenboven verliest het porselein zo zijn transparante karakter waar Anja zo van houdt.
Draaien is een heel fysieke en arbeidsintensieve job. “Het is een vak dat je leven beheerst.” De gasovens, waar vroeger het porselein in gebakken werd, zijn ondertussen vervangen door elektrische varianten. “Jarenlang leefde ik op het ritme van de ovens”, vertelt ze. Bakken in gasovens betekent twaalf tot veertien uur per dag alert en dicht bij een oven werken. Zaken die triviaal lijken, zoals de richting van de wind, beïnvloeden het vuur en dus ook het bakproces. “Op geen enkel moment kun je het vuur alleen laten. Brood vergeten halen, betekent onverbiddelijk geen lunch die dag. Met een tempo van drie à vier gevulde ovens per week spreek je dan toch wel van een extreem arbeidsintensief beroep.” Maar Anja Meeusen kan niet zonder. Draaien is voor haar een mantra die haar rustig en gelukkig maakt, een handeling die als een tweede natuur aanvoelt.
—
Dit gesprek verscheen in Kwintessens, het magazine van Design Vlaanderen. Ontwerpen van Anja Meeusen zijn momenteel te zien in de tentoonstelling Konijn met pruimen, in de Design Vlaanderen Galerie. Die expo is gratis en loopt nog tot 30 januari 2016. Foto’s Hannes Vandenbroucke.
[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]