Hét hoogtepunt van de Week van de Smaak was ongetwijfeld Tafel24, waarbij 24 gasten met een voorliefde voor lekker eten aanschoven aan een speciaal gebouwde tafel. Daarop serveerden ze elkaar gerechten die ze meebrachten, gezeten op 24 verschillende designstoelen. Op tafel allerlei verschillende stukken servies en toebehoren, ontworpen door een hele reeks designers van hier. Een daarvan was Gilberte Claes. Hieronder het gesprek dat Louise De Brabandere met haar had.
Gilberte Claes heeft naar eigen zeggen Scandinavisch bloed door haar aderen stromen. Haar onmetelijke passie voor de cultuur en het leven van het Hoge Noorden beïnvloedt in grote mate haar werk als interieurarchitecte en meubelontwerpster. Een fascinatie die haar oorsprong vindt in de creaties van Poul Kjærholm. Gilberte analyseerde het oeuvre van de Deense architect en ontdekte een grote liefde voor de Scandinavische cultuur.
“Een meubel mag niet echt aanwezig zijn in de ruimte”
Het is Gilberte Claes niet om design te doen, dat vindt ze trouwens geen mooi woord. “Als een gebruiksvoorwerp een bepaalde kwaliteit en tactiliteit heeft, dan geniet je daarvan door het gebruik. Dat is de essentie van ontwerpen”, vertelt de architecte. Ook het zoeken naar eenvoud in vormgeving is een gegeven dat Gilberte van de Scandinaviërs leerde. Beginnen vanuit het praktische en tot de essentie teruggaan: een stoel is om op te zitten. Hoe zit je op die stoel? Hoe zit je ten opzichte van de tafel? Hoe staat het meubilair in de kamer? De ontwerpster stelt dat een meubel niet echt aanwezig mag zijn in de ruimte. “Iets wat we ook in de Japanse visie, die veel gelijkenissen vertoont met de Scandinavische, terugvinden. In se gaat het niet over het meubel”, aldus de ontwerpster.
Elk jaar werkt Gilberte naar één grote tentoonstelling toe. De expo Ons Dagelijks Brood waarmee ze destijds Galleriet – Deens voor galerie – opende, had als thema ‘brood’, iets wat iedereen kan vatten. De broodcultuur van de verschillende nationaliteiten waartussen Gilberte Claes in Genk woont en werkt, fungeerde als vertrekpunt. Van daaruit ontwikkelde ze, in samenwerking met bevriende designers uit Denemarken, Finland en Rusland, dertien verschillende broodplanken met elk hun specifieke vorm, materiaal en bijbehorend brood.
—-
Dit gesprek verscheen in Kwintessens, het magazine van Design Vlaanderen. Ontwerpen van Gilberte Claes zijn momenteel te zien in de tentoonstelling Konijn met pruimen, in de Design Vlaanderen Galerie. Die expo is gratis en loopt nog tot 30 januari 2016. Foto’s Hannes Vandenbroucke.
[wzslider interval=”2500″ transition=”‘slide’”]